piątek, 30 maja 2014

Sprawozdanie z działalności Oddziału za 2013 rok

SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI  STOWARZYSZENIA RODZIN KATOLICKICH ODDZIAŁ DEKANALNY W RACIBORZU
za rok 2013

Oddział Dekanalny w Raciborzu nadzorował i prowadził prace dydaktyczno - wychowawczą w podległym Centrum Młodzieżowym  „Przystań” w Raciborzu przy ul. Karola Miarki.     
   Działalność CM ”Przystań” w okresie od 2.01. do 31.12.2013 roku przebiegała zgodnie z przyjętymi zamierzeniami. Polegała ona na prowadzeniu profilaktyki antyuzależnieniowej, pracy wychowawczej i opiekuńczej wśród dzieci i młodzieży skupionej w Centrum oraz na szerokim, profilaktycznym oddziaływaniu poprzez proponowanie podopiecznych różnych form zdrowego i czynnego spędzania wolnego czasu. Dało to możliwość realizacji zamierzeń wychowawczych, edukacyjnych, sportowych oraz profilaktycznych i terapeutycznych.
Wykorzystano takie metody pracy z dziećmi, jak: gry i zabawy zajęcia sportowe, psychoedukację i socjoterapię, w tym: bajki terapeutyczne, arteterapię, relaksację, zabawy psychoedukacyjne, hippoterapię, warsztaty, rozmowy indywidualne z pedagogiem.
Prace z wychowankami centrum prowadzono w oparciu o PROGRAM POPOŁUDNIOWYCH ZAJĘĆ PROFILAKTYCZNYCH DLA DZIECI I  MŁODZIEZY Z ELEMENTAMI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZYMI „ŻYĆ INACZEJ”

Podstawowym celem było kreowanie środowiska będącego przeciwwagą dla takich patologicznych zjawisk jak: pijaństwo, przemoc, przestępczość i brutalizacja życie społecznego, rozkład moralności i łamanie barier obyczajowych poprzez stworzenie alternatywnego miejsca spędzania wolnego czasu dla dzieci i  młodzieży. Dążenia te były ukierunkowane na integrację młodych, uaktywnienie ich zainteresowań, uwrażliwienie na różne formy kultury i sztuki, propagowanie stylu właściwej kultury w rodzinie jako przeciwdziałanie powstawaniu patologii społecznych. Można zatem powiedzieć, że celem „Przystani” jest budowanie trwałego systemu wartości u dzieci i młodzieży, zakorzenionego w rodzinie, kulturze i chrześcijaństwie, jak również uwrażliwienie młodzieży na pomoc innym w odnajdywaniu wartości i sensu życia.
Nieskuteczne byłoby oddziaływanie na dzieci i młodzież z pominięciem ich rodzin. Dlatego tez w ramach realizacji tego zadania wspierano rodziny wychowanków poprzez kierowaną do nich ofertę edukacyjno-wychowawczą w formie prelekcji, zajęć warsztatowych.
Tematyka zajęć i opracowań w bieżącym roku skupiona była głównie na :
- zapobieganiu patologiom społecznym poprzez zrozumienie uczuć własnych i innych rówieśników, właściwym porozumieniu się, poznaniu zagrożeń i sposobów radzenia sobie z nimi.
- właściwym pełnieniu ról społecznych w rodzinie, szkole, grupie rówieśniczej.
- kulturalnym i zgodnym zachowaniu się.
Poprzez różne formy zajęć uczyły się one kulturalnego zachowania, gospodarowania i dbania o czystość, akceptacji i wzajemnego szacunku dla siebie i innych, radzenia sobie ze stresem, komunikacji interpersonalnej.
Promowanie zdrowego stylu życia, rozwijanie różnorodnych zainteresowań, różnorodne formy zajęć  oraz wdrożenie programów z zakresu profilaktyki uzależnień – prowadziły do realizacji założonych celów profilaktycznych ,
„Przystań” służyła też dzieciom i młodzieży starszej jako miejsce, gdzie realizowali swoje hobby i zainteresowania, w tym również rozwijali różne umiejętności poprzez systematyczną pracę i wysiłek własny przy doraźnej pomocy ze strony Stowarzyszenia.
Pracę profilaktyczną z dziećmi realizowano poprzez zajęcia profilaktyczne, zajęcia psychoedukacyjne, zajęcia arteterapeutyczne, zajęcia edukacyjne, zajęcia kompensacyjno-korekcyjne oraz o charakterze korepetytorskim, zajęcia rozwijające twórcze zainteresowania, gry i zabawy integrujące grupę i rozwijające umiejętności współpracy w grupie, pracę na rzecz placówki, zajęcia sportowe, gry i zabawy ruchowe, gry planszowe, tenis stołowy, zajęcia komputerowe, zajęcia w kołach zainteresowań.
Szczegółowy zakres tematyczny pracy z wychowankami przedstawiono poniżej:
  • PRACA PROFILAKTYCZNO-WYCHOWAWCZA Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻ
· W 2013 roku prowadzono „Warsztaty profilaktyczne”  dla uczestników „Przystani” w dziedzinie profilaktyki przemocy i uzależnień, które obejmowały warsztaty, pogadanki, prelekcje  prowadzone przez instruktorów zajęć.
· Realizacja programu „Jak być kulturalnym - żyjemy w rodzinie, szkole, grupie rówieśniczej”/zajęcia z dziećmi i  młodzieżą w formie pokazów, pogadanek, zajęć praktycznych/
Wychodząc z założenia, iż aktywność fizyczna jest doskonałym sposobem na nudę, a przez to zapobiega wszelkim stresom i stanowi środek zapobiegający angażowaniu się w grupy nieformalne o charakterze deformującym osobowość i przyjmowaniu wszelkich używek, stale prowadzono zajęcia o charakterze sportowym i ruchowym. Wychowankowie 2-3 razy w tygodniu uczestniczyli w grach i zabawach, grach komputerowych, 1 raz w tygodniu dzieci wychodziły na kręgle, uczestniczyły w zajęciach komputerowych, brały udział w pływaniu na basenie. 1-2 razy w tygodniu chętni brali udział w zajęciach capueiry.
Zgodnie z planem pomagano dzieciom na bieżąco w odrabianiu lekcji, prowadzono zajęcia o charakterze kompensacyjnym i korepetytorskich dla dzieci mających trudności w nauce głównie z matematyki, j, angielskiego, j, niemieckiego, chemii.
Dzieci spędziły  część wakacji w Hornem Miestie w Czechach integrując się z zaprzyjaźnioną grupą czeskich dzieci z Chlebiczowa. - 8-12 lipca br.,
Wycieczka krajoznawcza 1- 2 dniowa rocznie odbyła się wycieczka do Dinoparku w Krasiejowie.
Wspólne ognisko odbyło się podczas wyjazdu do Szymocic - 22.08  /śpiewanie piosenek obu narodów. wspólne zabawy/,
· Obchody rocznicowe powstania  CM „Przystań” - obchody XII rocznicy powstania Przystani połączono ze spotkaniem podsumowującym Projekt Unijny polsko-czeski „Bliżej natury”, które odbyło się 24 października br. w CM ”Przystań” w Raciborzu. Dzieci zaprezentowały program artystyczny, a wychowawcy osiągnięcia dotychczasowej współpracy.
· Spotkanie wigilijno-opłatkowe będące tradycją „Przystani” odbyło się 19 grudnia. Połączone było z uroczystą kolacją wigilijną, podczas której dzieci pomagały nakrywać do stoły, poznawały tradycje wigilijne i  uczyły się zachowania przy rodzinnym stole wigilijnym.
· Organizacja imprez okolicznościowych  takich jak:
- Walentynki - serce dla ciebie -14.02,
- Dzień Dziecka -1.06 uczestnictwo w zabawie i spektaklu,
- Mikołajki 6.12. z udziałem grupy motocyklistów,
- Zabawa karnawałowa - 8.02
- spotkanie z Grażyną Tabor DK ”Strzecha”- 18.06.
  • ORGANIZACJA WYPOCZYNKU PODCZAS FERII I WAKACJI.
W okresie letnim wychowankowie uczestniczyli w  PROGRAMIE „WAKACJE Z PRZYSTANIĄ” 2013 w ramach którego miały miejsce 2 wyjazdy wakacyjne do Hornego Miesta / częściowe dofinansowanie pobytu w Czechach  - program unijny/ i Szymocic.
Zakres i tematyka zajęć:
Organizacja czasu wolnego w okresie ferii zimowych obejmuje Akcje „Zima w Przystani”, „Lato w Przystani” /w akcjach tych uczestniczyły dzieci nie będące wychowankami/. Podczas ferii zimowych i letnich prowadzone były zajęcia o charakterze wychowawczym i opiekuńczym z elementami profilaktyki antyuzależnieniowej i socjalizującej. Uczestnicy wdrażani byli do aktywnego stylu spędzania czasu wolnego. Mieli także możliwość uzupełniania braków programowych i przygotowania się do poprawek od okiem nauczyciela.
W trakcie wakacji w miarę możliwości finansowych prowadzono także warsztaty mające na celu zapobieganie wszelkim nałogom i przemocy.
Stałe elementy pracy wakacyjnej to:
· aktywny wypoczynek - w okresie zimowym wychodzono na lodowisko 14.02.,  realizowano zabawy na śniegu - 20.02, a w czasie lata realizowano zajęcia na basenie – 5.08, 7.08, 8.08, 9,08, 12,08 i zabawy na świeżym powietrzu 6 i 14.08.
· aktywne uczestniczono w zajęciach sportowych i rekreacyjnych, jak gry i zabawy, kręgle, gry z chustą animacyjną, tenis stołowy, gry i konkursy zespołowe. . Zabawy ruchowe i sportowe były także jedną z form rozrywki podczas wyjazdu do Szymocic i Hornego Miesta.
· uczestnictwo  zajęciach o charakterze twórczym,
W czasie ferii zimowych realizowano w cyklu:
- damy i rycerze - szycie nakryć głowy i wykonywanie tarcz – 13.02,
- damy i rycerze tańczą - taniec w kole - 15.02,
- Nieme kino - zabawa –18.02,
- zajęcia teatralne” Koziołeczek” - 20.02.
      W czasie wakacji letnich realizowano cykl:
- Piękno stworzonego świata, prezentacja – 6.08,
- Tam byliśmy - praca plastyczna – 7.08,
- Wyrażam radość w rysunku arteterapia -12.08,
· posiłek - wydawano codziennie posiłki dla wszystkich dzieci uczestniczących w akcji Zima w Przystani i Lato w Przystani, a podczas zajęć w terenie zabierano posiłki i napoje i spożywano je np. na basenie, w parku, w zamku.
Dzieci uczestniczyły:
w czasie ferii zimowych:
- w wycieczce do Aquaparku Gorzyce - 18.02,
- wycieczce do KPP w Raciborzu - bezpieczeństwo na co dzień i w Internecie - 19.02,
- śniadaniu na Zamku Piastowskim - 21.02,
- wyjeździe do kopalni w Zabrzu – 12.02.
       w czasie wakacji letnich:
- Wycieczka do ARBORETUM las Obora – 6.08,
- Spacer po Parku Zamkowym – 14.08,
- Wyjazd do Rud,
W okresie zimowym przeprowadzono warsztaty /10 godz./ dla dzieci:
- Można inaczej - damy i rycerze - 11.02,
- Kształtowanie wiary w siebie i własne możliwości – 13.02,
- Kształcenie umiejętności współzawodnictwa i radzenia sobie z przegraną - 14.02,
- Muzykoterapia - umiejętność konstruktywnego rozładowania emocji – 15.02,
- Udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnych – 22.02.
W okresie letnim prowadzono warsztaty /10 godz./ objęte akcją lato w zakresie tematyki                  p/alkoholowej –„Elementarz - 7 kroków”.
  • ORGANIZACJA RÓZNYCH FORM POMOCY RODZINIE.
Zakres i tematyka zajęć:
Dla rodzin podopiecznych realizowany był program „Szkoły dla Rodziców” w ramach którego prowadzone były warsztaty mające na celu odbudowę wartości rodzinnych oraz pomoc rodzinie w jej właściwym funkcjonowaniu, a także kształtowanie modelu rodziny opartej na wartościach chrześcijańskich.
  •   KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI WYCHOWAWCZYCH W PRACY Z DZIECKIEM I RODZINĄ dla wychowawców, wolontariuszy i innych osób zaangażowanych w realizację programu.
· W okresie od 27.02.2013 do 31.03.2013 przeprowadzono warsztaty /5 godz./ kształtujące osobowość wychowawcy i wolontariusza w pracy z trudniejszą młodzieżą. W warsztatach uczestniczyli praktykanci, wolontariusze, chętni wychowawcy i członkowie SRK.
       Tematyka warsztatów „ Jak łatwiej komunikować się z dzieckiem” obejmowała:
- Nawyki skutecznego wychowawcy, nawyki przegranego wychowawcy.
- Jestem przyjacielem dziecka.
Planowane na 2013 rok cele zrealizowano i uzyskano przy pomocy różnorodnych form pracy z wychowankiem założone rezultaty.
· uzyskano podstawowe informacje przez członków rodzin z zakresu przyczyn występowania konfliktów w rodzinie,
·  uzyskano wiedzę w zakresie postępowania w sytuacji uzależnienia,
· wskazano kierunki napraw  w sytuacjach    konfliktowych,
· zdobywano umiejętności porozumiewania się między członkami rodzin,
· wzrosła świadomość konstruktywnego rozwiązywania sytuacji trudnych,
· wychowankowie uzyskali wyższy poziom  samooceny, wzrost godności osobistej,
· uświadomiono źródła powstawania konfliktów w rodzinie,
· zdobywano wiedzę i umiejętności  w zakresie  postępowania z osobą uzależnioną w rodzinie,
· nabywano umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych,
· odbudowywano  zerwane więzi rodzinne,
· integrowano młodzież wokół różnych  form kultury,
· uaktywniano młodzież w ich zainteresowaniach,
· uwrażliwiano młodzież  na potrzebę pomocy innym w odnajdywaniu wartości  i  sensu życia,
· budowano trwały systemu wartości u młodzieży zakorzeniony w kulturze i rodzinie,
· uzyskano poprawę kondycji zdrowotnej, psychicznej i fizycznej podopiecznych,
· częściowo wyeliminowano negatywne postawy i zachowania,
· nabywano nawyk systematyczności w edukacji i w konsekwencji poprawę wyników w nauce,
· dożywiono i przygarnięto tzw. „dzieci ulicy” oraz z rodzin biednych i wielodzietnych,
· nabywano pozytywne wzorce na przykładzie bohaterów fikcyjnych i spotkań z ciekawymi osobami,
· rozwijano różnych zdolności,
· pomagano w rozwoju dojrzałej osobowości,
· tworzono podopiecznym warunki dla poczucia bezpieczeństwa i namiastkę ciepła domu rodzinnego,
· kształcono altruistyczne postawy w mentalności młodych ludzi,
· poszerzano wiedzę na temat zagrożeń związanych z uzależnieniami,
· kształcono umiejętności asertywnej postawy wobec nacisków ze strony środowiska rodzinnego i rówieśniczego,
· poprawiano umiejętności zachowania poprawnych relacji w rodzinie i grupie rówieśniczej,
· podwyższono świadomość decydującej roli rodziny, jej znaczenia i wpływu na jakość dorosłego życia dzieci i ich rodzin,
· stworzono środowisko młodzieżowe i warunki do jego integracji wokół idei trzeźwości, solidarności i wzajemnej pomocy,
· akceptowano postaw wolne od wszelkich uzależnień – głównie nikotynizmu, alkoholu i narkotyków,
· częściowo rozbudzono motywację wewnętrzną do przyjmowania postaw prospołecznych jako alternatywy dla życia w uzależnieniu

opracowała; Małgorzata Boszczoń